fredag 9 november 2012

Vi kan förändra världen!

En reflektion från en som just nu har ett barn i magen:
När en kollega/bekant konstaterat att jag har en tjock mage och att det beror på att det bor någon därinne, så får jag ofta "följd"frågan "Vet du vad det blir/blir det en flicka eller pojke?". Jag svarar oftast nåt i stil med att "jag hoppas att det blir ett barn och ingen alien" eller "nej det vet jag inte men nåt av det blir det nog". Ibland vill jag testa att säga det ena eller det andra könet bara för att höra vad deras respons skulle bli.

Jag förstår ju att det ofta är en fras som folk använder bara för att konversera, de lägger inte särskilt mycket vikt vid det faktum att de - utan att ens reflektera över det - vill köna ett barn som inte ens är fött än, utan de ser det nog mer som att det ju nästan är det enda man kan fråga en
person som bär ett barn.
Man kan ju inte gärna fråga "vet du om det blir ett friskt eller ett utvecklingsstört barn?", "vet du vilken ögonfärg barnet har?", "blir det en snäll elelr dum unge?" för det enda man ev kan veta om ett barn i magen är ju just vad det har mellan bena. :-)

Men påfallande ofta säger faktiskt folk - lite skämtsamt - "det kanske blir en 'hen'?!". Ofta kommer denna kommentar från folk som jag uppfattar INTE använder sig av ordet annars, utan de mer skämtar om ett omdebatterat ord. Men jag tycker faktiskt att det är riktigt roligt, eftersom det indikerar att "hen" redan nu - efter en förhållandevis kort debatt - är ganska etablerat!

Fattar ni vad det innebär? Vi kan förändra världen för fasen! Jaja, myrsteg för myrsteg, men ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar