tisdag 8 december 2009

Kalle som lucia - blivande kioskvältare?

Jag är inte jätteförtjust i böckerna från Sagolikt förlag. Förlaget i sig och dess ambition är jag överförtjust i - att bryta ner normer och uppmana till kritiskt tänkande. Men böckerna går liksom inte in. Prinsessan Kristalla, av Skåhlberg och Dahlquist, har ett viktigt tema som sällan syns i barnlitteraturen, men på något vis är det övertydligt. Bilderboksformatet stämmer heller inte med innehållet, som snarare är en text för en kapitelbok, vilket stör mig. Och i ärlighetens namn står jag inte riktigt ut med Dahlquists illustrationer. Ambitionen och temat i boken får högsta betyg av mig, men det konstnärliga och litterära håller inte riktig måttet.
Kalle med klänning var den första boken om Kalle och nu får vi möta honom igen, i Kalle som Lucia och den här boken tror jag fyller ett hål. Eller inte bara tror, det är ett faktum. Boken är nämligen slutsåld på Bokus (finns på Adlibris än så länge).

Jag har haft glädjen att ha barnen på en förskola där både pojkar och flickor provat att ha olika roller i luciatåget utan att det någonsin anmärkts på. Det har varit luciagossar och stjärnflickor i en skön mix. Men visst finns det pojkar därute som drömmer om att bära kronan men inte vågar be om det eller kanske rent av inte tillåts. För dem är Kalle som lucia en viktig bok. Och Sagolikt bokförlag är trots allt ett mycket viktigt bokförlag.

Artikel från Uppsala Fria tidning om Sagolikt bokförlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar