måndag 11 januari 2010

Helgerna ur genusperspektiv

Måste bara dela med mig av helgernas eftersmak. Tre grejor som jag inte kan släppa, med bara två dagar kvar till tjugonde knut.
Ett. Flickbarnet inser att pojkbarnet fick fler julklappar (jag kontrollräknade och ja, hon hade rätt), den logiska kommentaren, men hur kan tomten göra så, han är ju snällast i världen? Jag lovar att ta ett allvarligt snack om patriarkatet med den gamle röde till nästa år.
Två. En tämligen vuxen man i min närhet får snapsglas med nakna damer på i julklapp....2009. De lämnas till välgörenhet innan jag inser att glasåtervinningen hade varit det enda rätta.
Tre. En annan minst lika vuxen, om vi räknar år, man delar med sig av en glad julhälsning, tomtefar får en avsugning av Anna Anka, nej det var det inte men väl en blondin med mycket små trosor. Vad hade varit rätt kommentar här? Jaha, du föredrar oralsex?

Inför 2010 önskar jag mig, förutom en revolution, exakt lika många julklappar till alla, mer queera julhälsningar och vinglas utan pynt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar