torsdag 4 mars 2010

Förskolans egen Fight club

Jag tvingas runda hela lekplatsen som tillhör förskolan som ligger vägg i vägg med mitt barns skola, på väg för att hämta. Jag hinner se vad som sker där på lekplatsen. Några få barn leker utspritt. På ett ställe befinner sig en grupp. De är väl 7-8 stycken. Två av dem flickor, trycker sig mot ett närliggande staket. Framför dem utspelar sig Fight club i miniatyr. Pojkarna turas om att brutalt brotta ned varandra. En efter en. Några kämpar med gråten men lyckas hålla tillbaka. En säger "Jag ser att du är rädd för mig nu". Han låter inte triumferande, mest förvånad. Och leken fortsätter. Pojkbarn, fyra och fem år gamla, välter varandra, med röda kinder och blanka ögon.

Ingen pedagog vistas på lekplatsen, så jag stannar till för att se så att ingen verkligen skadar sig. Funderar en stund på min roll. Ska tårarna till för att jag ska börja agera från min position på andra sidan lekplatsen? Ska jag hämta en pedagog? Eller är leken helt befogad, tillåten och normal?

Jag ser att hon har sett att jag stannat och tittar. Hon kommer ut och går med bestämda steg mot lekplatsen, ser stressat upptagen ut, låtsas inte om mig.

Jag går och hämtar mitt barn. Orkar inte se fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar